Velkommen til bloggen min

Hyggelig at du kikker innom.
Denne bloggen ble startet i april 2010 etter kjøp av vår første islandshund Draumur, og blir til mens jeg går.
Den handler mye om våre hunder, og det vil jo selvsagt handle om hverdagens gleder og bekymringer.
Velbekomme!!
Ellen

søndag 12. juni 2011

Islandshundtreff på Frya



Hei alle sammen !
Nå er vi vært på Frya alle sammen. For en flott langhelg.
Fantastisk å treffe så mange hunder av samme rase.
Vi parkerte bobilen på onsdag kveld, og som vanlig var det tett "bli kjent med bjeffing" første dagen.
Etter en natts søvn var det aktiviteter for alle mann. Odin skulle være med på agility, og Draumur med Odd Idar på blodspor.
Dette var et sjakktrekk. ( jeg hadde nemlig meldt endinger på aktiviteter flere ganger. Ja, eller lettere sagt, endret på hvilken hund som skulle være hvor.)

Odin er jo litt for ung for å hoppe, men da er det jo bare å legge ned hindrene. Det er jo føringen som er viktig å lære. Odin finnes ikke redd, og synes agility er fantastisk morsomt.Her går både stige, vippe, møne, hjul og slalom som en lek.
Ja, med slalom mener vi 4 pinner da.....
Vi hadde Audun og Sissel Kvamme som instruktører, og de la godt tilrette for en smågal unghund som elsker fart og spenning. Etter 4 dager med agility med Odin gikk det jo faktisk utrolig bra.. Det var en sliten og lykkelig gutt som resite hjem på søndag.

Draumur var med på blodspor.Når føreren skal gå stille og rolig bak og ikke si noe, bare vente på at hunden skal føre an, veit de som kjenner meg at dette ikke var noe for meg. Derfor var det Odd Idar som ble med gutten på blodspor.. Og det var jammen gøy!!!! Instruktøren var imponert over gutten vår, og han viste tydelig at dette var noe han hadde "talent" for.
Tenke dere, slippe aktiviteter med matmor hengene på slep, kreve hva som skal gjøres til enhver tid, ingen masing, ingen høye hinder, ikke noe stress...
Dette var nok eldorado for Draumur.
Nå har Odd Idar lovet å fortsette med dette sammen med Draumur, så han i hvertfall får en "rolig" dag uten mor :-)

Begge fikk også prøve seg på rally-lydighet. Dette er jo en flott aktivitet når man skal trene kontakt og lydighet..

Ellers måtte også Draumur til pers på agilitybanen. Her skulle det trenes fart. Uten vippa på bana gikk det fin an å løpe fort..
Draumur fikk opp dampen og gjorde en hederlig innsats.
Så skal vi trene vippe med belønningen freesbye. Kanskje vil det gjøre hinderet attraktivt?? Vi lovet Audun å trene på dette for seg selv..Audun bestemte også at Odd Idar skulle lage et vi kunne trene på her hjemme :-)


Jeg var også heldig å fikk løpe agility med Frøya ( fra Lillehammer) Og det var jammen lærerrikt for mor også.

Her gikk det unna skal jeg si dere!
Frøya var ute av tunellen før jeg rakk og gi neste kommando...
Kjærringa fikk testa kondisen, og jammen fikk jeg kjent på viktigheten av god timing på bana... ( har mye å lære )

Draumur synes nok det var mange å "passe på" under treffet. Han hadde minst sin porsjon med bjeffing. Spesielt hann-hundene var skumle..

Vi var også med på ringtrening...
Først ut var Odin. Han fikk flotte kritikker for løpesettet sitt. Like bra samme hvilket tempo vi hadde. Mange kikket på den lille karen vår, og synes han var flott (Dette var uoffesielt, men likevel hyggelig når det er folk med fagkompetanse som uttaler seg)

Draumur synes det var alt for mange skumle hunder rundt seg. Vi ble anbefalt og la Draumur få slappe av minimum et år til, la han få roe seg, ikke press han for mye, la Draumur finne roen... ( Et godt spark til meg føler jeg, jeg vil litt for mye, litt for fort....)
Så jeg får prøve å være flinkere, la Draumur få gooooood tid.
Men når jeg ser bakover har vi jammen fått en del på plass også.
Draumur er flink...

Så som dere forstår ble det mye aktivitet på alle mann.Tidlige morgener, lange dager og hyggelige sosiale kvelder..
Og med værgudene på vår side ble dette en fantastisk langhelg..


Vi reiste hjem med mange hyggelige minner og mye ny lærdom på minne...
Vi var i hvertfall helt utslitt alle fire når vi kom hjem.

I går var vi på agilitytrening igjen. Draumur hadde tatt vare på farten, og Odin spant i grusen utenfor for å komme seg fort inn. Han viser en yr glede over å "jobbe" ( eller skal vi si leke) på banen, mens Draumur gjør det nok mer fordi matmor vil det..

Så et lite NB: Siden det bare er tull med min "bloggspot" om dagen, får jeg ikke kommentert innlegg. Jeg leser og følger med, men beklageligvis får jeg ikke svart..

Takk for hyggelig samvær til alle dere som var på treff!
Nå blir det mer tid for "blogging" når skoleåret er ferdig neste fredag.
( om den fungerer da!)..

Jeg tok mange bilder av flotte hunder på Frya, men siden det er så innmari tungvindt å få dem inn her på bloggen om dagen, så får dere kikke på albumet som ligger på facebook. Der ligger mange av dem.
For en flott rase vi har!!

Ellers en liten historie:
Odin og Draumur klarte nemlig å låse seg inne i bobilen med begge nøkkelsettene inne i bobilen, pluss nøklene til Raven :-(
Da var gode råd dyre.. Lokke hundene mot døra( de sto jo i sofaen og kikket ut) Få lirket seg inn gjennom luka på siden av bobilen, løfte av sofaputa, åpne setet på sofaen, og åle seg inn i bilen...
Phu, heldigvis lærte vi at man ALLTID skal ha et sett med nøkler utenfor bobilen når hundene er inne i den. (ellers hadde den jo vært låst fra utsiden..)
Men til slutt gikk jo alt godt, men slikt lærer man av..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar